God omgangstone

Hvorfor tale grimt, når man kan tale pænt?

God omgangstone på Hunderupskolen.

Formål:
Formålet med dette princip er at beskrive, hvorledes det forventes at omgangstonen er mellem de, der færdes på Hunderupskolen.

Målgruppe:
Princippet gælder for alle der færdes på Hunderupskolen, dvs. elever, lærere, øvrigt personale og forældre

Baggrund:
Ingen mennesker bryder sig om, at andre taler grimt og nedsættende til dem, derfor er truende, ydmygende og nedsættende ord og vendinger ikke accepteret på Hunderupskolen.

Forældrene er de vigtigste personer i børn og unges liv, og derfor har vi brug for, at forældrene støtter skolen i arbejdet med at hjælpe børn og unge til at tale ordentligt og med respekt til alle mennesker – børn, unge og gamle.

Mange børn og unge tænker ikke over, hvad det kan betyde for andre, når de bruger truende, nedsættende eller ydmygende ord og vendinger. De mangler måske redskaber til at vende situationen om og forestille sig, hvordan de selv ville føle det, hvis andre truede dem eller kaldte dem ydmygende og nedsættende ting.

På Hunderupskolen arbejder vi aktivt med problemstillingen. Vi tager det alvorligt, hver eneste gang vi hører en elev sige truende, ydmygende eller nedsættende ting til andre elever eller voksne.

Vi tager det op i alle klasser. Vi diskuterer med eleverne, hvad respekt for andre mennesker betyder, vi beder dem om at vende tingene om og mærke efter, hvordan de selv føler.

Vi ved godt, at de unge har deres eget sprog. De bruger slangudtryk, ligesom vi gjorde, da vi selv var unge. Det blander vi os ikke i, med mindre det er ord, som skader andre. I hvert fald så længe de kan finde ud af, hvornår det er smart at bruge slang – og hvornår det absolut ikke er det…..

Regelsæt:

På Hunderupskolen forventes det:

• at alle taler ordentligt og med respekt til hinanden
  • at lærere, forældre og andre voksne griber ind, når de hører elever eller voksne tale truende, nedsættende eller ydmygende til andre elever eller voksne
  • at alle støtter skolen i arbejdet med at lære eleverne respekt for andre mennesker
  • at alle er opmærksomme på egen sprogbrug som positive forbilleder