Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

2. Princip om skolens arbejde med elevernes udvikling i skolens faglige og sociale fællesskaber

2.1 Adfærd 

Formål 

At arbejdet med faglige og sociale fællesskaber på Hunderupskolen støtter elevernes adfærd positivt og udvikler dem. På Hunderupskolen har både skolen men også forældre og elever et ansvar for at alle trives og har det godt. Dette forudsætter, at alle parter udviser respekt for både skolens og klassens regler. Skolen har udarbejdet trivselsregler, som efterleves: 

https://hunderupskolen.aula.dk/sites/hunderupskolen.aula.dk/files/arkiv/Download_filer/Hunderupskolens%20trivsels%20og%20antimobbeplan.pdf

Skolens ansvar 

At udarbejde trivselsregler og formidle disse synligt. Personale fremstår som gode forbilleder. 

Forældrenes ansvar 

At bakke op om og være loyale mod skolen og dens trivselsregler. Eventuelle uenigheder drøftes med det berørte personale og eventuelt ledelsen. 

Elevernes ansvar 

Elever forventes at følge Hunderupskolens trivselsregler og tage ansvar for at der er en god omgangstone på skolen.

 

2.2 Hunderupskolens trivsels- og antimobbepolitik 

Formål 

Definition på mobning: ”En person er mobbet eller plaget, når han eller hun gentagne gange og over en vis tid bliver udsat for negative handlinger (trusler, hån, udelukkelse, sårende og nedsættende bemærkninger, fysisk vold o.l.) fra én eller flere personer”. 

Alle elever og medarbejdere skal være trygge ved at komme på Hunderupskolen hver dag. 

Mål 

Det er Hunderupskolens mål i samarbejde med forældrene at skabe god trivsel og undgå alle former for mobning. Det er vigtigt, at alle hjælper til med at skabe et miljø, hvor man kan være og lære. 

Hovedvægten lægges på en forebyggende indsats, hvor der i de enkelte klasser arbejdes med værdier, normer, regler og holdninger, men også en konkret indsats, hvis en elev bliver mobbet. 

Skolens ansvar 

Hunderupskolen har til ansvar at have en antimobbepolitik. https://hunderupskolen.aula.dk/sites/hunderupskolen.aula.dk/files/arkiv/Download_filer/Hunderupskolens%20trivsels%20og%20antimobbeplan.pdf

Der skal være forebyggende tiltag, som foregår i alle klasser samt handleplan i de tilfælde, hvor der er mistanke om, at der foregår mobning eller udfordret trivsel. Det er vigtigt, at hjem og skole hjælper hinanden med at løse eventuelle problemer. Derfor skal begge parter straks kontakte hinanden, hvis en ung ikke trives, eller man får mistanke om, at der foregår mobning. Det understreges, at alle skolens parter har medansvar for at politikken overholdes, uanset om man er medarbejder, forældre eller elev. 

Forældrenes ansvar 

Det er vigtigt, at hjem og skole hjælper hinanden med at løse eventuelle problemer. Derfor skal begge parter straks kontakte hinanden, hvis en elev ikke trives, eller man får mistanke om, at der foregår mobning. Det understreges, at alle skolens parter har medansvar for at politikken overholdes, uanset om man er medarbejder, forældre eller elev. 

Elevernes ansvar 

Elever har ansvar for at overholde Hunderupskolen antimobbepolitik, samt kontakte forældre eller personale, såfremt der er mistanke om at der foregår mobning eller at en anden elev ikke trives. 

2.3 Undervisningen 

Det er Hunderupskolens ansvar til enhver tid at sikre kvaliteten i undervisning gennem at etablere de bedst mulige betingelser for undervisning i relation til det faglige indhold, medarbejdernes kompetencer samt de rette faciliteter på skolen. 

 

2.4 Lektielæsning 

På Hunderupskolen er lektier en integreret og understøttende del af undervisningen. 

Lektier er aktiviteter uden for den faglige undervisningstid, der understøtter elevens læring og forbereder eleven til den kommende undervisning.