2.1 Adfærd
Formål
At arbejdet med faglige og sociale fællesskaber på Hunderupskolen støtter elevernes adfærd positivt og udvikler dem. På Hunderupskolen har både skolen men også forældre og elever et ansvar for at alle trives og har det godt. Dette forudsætter, at alle parter udviser respekt for både skolens og klassens regler. Skolen har udarbejdet trivselsregler, som efterleves:
Skolens ansvar
At udarbejde trivselsregler og formidle disse synligt. Personale fremstår som gode forbilleder.
Forældrenes ansvar
At bakke op om og være loyale mod skolen og dens trivselsregler. Eventuelle uenigheder drøftes med det berørte personale og eventuelt ledelsen.
Elevernes ansvar
Elever forventes at følge Hunderupskolens trivselsregler og tage ansvar for at der er en god omgangstone på skolen.
2.2 Hunderupskolens trivsels- og antimobbepolitik
Formål
Definition på mobning: ”En person er mobbet eller plaget, når han eller hun gentagne gange og over en vis tid bliver udsat for negative handlinger (trusler, hån, udelukkelse, sårende og nedsættende bemærkninger, fysisk vold o.l.) fra én eller flere personer”.
Alle elever og medarbejdere skal være
Mål
Det er Hunderupskolens mål i samarbejde med forældrene at skabe god trivsel og undgå alle former for mobning. Det er vigtigt, at alle hjælper til med at skabe et miljø, hvor man kan være og lære.
Hovedvægten lægges på en forebyggende indsats, hvor der i de enkelte klasser arbejdes med værdier, normer, regler og holdninger, men også en konkret indsats, hvis en elev bliver mobbet.
Skolens ansvar
Hunderupskolen har til ansvar at have en antimobbepolitik. https://hunderupskolen.aula.dk/sites/hunderupskolen.aula.dk/files/arkiv/Download_filer/Hunderupskolens%20trivsels%20og%20antimobbeplan.pdf
Der skal være forebyggende tiltag, som foregår i alle klasser samt handleplan i de tilfælde, hvor der er mistanke om, at der foregår mobning eller udfordret trivsel. Det er vigtigt, at hjem og skole hjælper hinanden med at løse eventuelle problemer. Derfor skal begge parter straks kontakte hinanden, hvis en ung ikke trives, eller man får mistanke om, at der foregår mobning. Det understreges, at alle skolens parter har medansvar for at politikken overholdes, uanset om man er medarbejder, forældre eller elev.
Forældrenes ansvar
Det er vigtigt, at hjem og skole hjælper hinanden med at løse eventuelle problemer. Derfor skal begge parter straks kontakte hinanden, hvis en elev ikke trives, eller man får mistanke om, at der foregår mobning. Det understreges, at alle skolens parter har medansvar for at politikken overholdes, uanset om man er medarbejder, forældre eller elev.
Elevernes ansvar
Elever har ansvar for at overholde Hunderupskolen antimobbepolitik, samt kontakte forældre eller personale, såfremt der er mistanke om at der foregår mobning eller at en anden elev ikke trives.
2.3 Undervisningen
Det er Hunderupskolens ansvar til enhver tid at sikre kvaliteten i undervisning gennem at etablere de bedst mulige betingelser for undervisning i relation til det faglige indhold, medarbejdernes kompetencer samt de rette faciliteter på skolen.
2.4 Lektielæsning
På Hunderupskolen er lektier en integreret og understøttende del af undervisningen.
Lektier er aktiviteter uden for den faglige undervisningstid, der understøtter elevens læring og forbereder eleven til den kommende undervisning.