Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

4. Princip om samarbejdet mellem skole og hjem, og om skolens og forældrenes ansvar i samarbejdet

1) Kommunikation mellem skole og hjem 

Formål 

Skolebestyrelsen ønsker, et gensidigt forpligtende, åbent og trygt samarbejde mellem Hunderupskolen og hjemmene. 

Samarbejdet bør tage udgangspunkt i såvel klassen, som i den enkelte elev med klasseteamet som nøglepersoner. 

Kommunikationen mellem skole og hjem skal sikre, at Hunderupskolen og forældrene i samarbejde tager ansvar for det enkelte barns faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling 

Mål 

  • Kontakten mellem skole og hjem skal dække forældrenes og skolens behov for relevant information og samarbejde. 

  • Ledelsen er synlige og tilgængelige 

  • Kommunikationen mellem skole og hjem opleves af alle parter som anerkendende, åben, rettidig, relevant og respektfuld. 

  • Det er let for alle forældre at holde sig opdateret omkring såvel de praktiske som de indholdsmæssige dele af deres barns skoledag. 

  • Hunderupskolen er orienteret om væsentlige forhold i familien, som kan haver betydning for elevens skolegang. 

Skolens ansvar 

  • Hunderupskolen informerer så hurtigt som muligt en elevs forældre, hvis der opstår faglige eller trivselsmæssige problemer, herunder fravær. 

  • Hunderupskolen behandler henvendelser fra forældre så hurtigt som muligt med henblik på en tilfredsstillende løsning for begge parter. 

  • Hunderupskolen tilstræber at kommunikere positivt, tydeligt og rettidigt til forældrene. 

  • Hunderupskolens ansatte svarer så hurtigt som muligt på henvendelser fra forældrene.

Forældrenes ansvar 

  • Forældrene holder sig orienteret om deres barns skolegang. 

  • Forældrene tilstræber at kommunikere positivt, tydeligt og rettidigt til skolen. 

  • Forældrene skal som udgangspunkt orientere Hunderupskolen, hvis der er væsentlige forhold i familien, som kan have betydning for elevens skolegang. 

  • Forældre, der har spørgsmål til forhold omkring deres barns skolegang, tager som udgangspunkt direkte kontakt til de involverede medarbejdere med henblik på løsning af eventuelle problemer. Findes der ikke en løsning på denne måde, retter forældrene som udgangspunkt henvendelse til skoleledelsen. 

  • Forældrene retter som udgangspunkt henvendelse til skolebestyrelsen, hvis de oplever, at principper, værdiregelsæt, anti-mobbestrategi og ordensregler, som skolebestyrelsen har fastsat, ikke efterleves. 

  • Forældre, der oplever konflikter mellem deres barn og et andet barn, tager så vidt muligt direkte kontakt med det andet barns forældre med henblik på løsning af konflikten. Relevante ansatte på skolen bør inddrages, hvis det vurderes at kunne bidrage til løsning af konflikten. 

 

2) Kontaktforældre 

Som hjælp til samarbejdet vælges et antal kontaktforældre i alle klasser, sædvanligvis 4. 

Formål 

Kontaktforældrenes formål er at styrke skole-hjem-samarbejdet og klassefællesskabet.

Kontaktforældrene har desuden som opgave at være bindeled mellem forældre og Hunderupskolens bestyrelse. 

Mål 

Målet med kontaktforældre er: 

• at skabe gensidig information om Hunderupskolens drift og virke 

• at drøfte emner med relation til elevernes skolegang 

• at indgå aftaler mellem skole og hjem

 

Skolens ansvar 

  • Hunderupskolen skal sikre, at der udpeges kontaktforældre i hver klasse. Disse skal inddrages i planlægning og gennemførelse af forældremøder samt tage initiativ til sociale arrangementer i klassen. 

  • Hunderupskolen skal gøre det nemt og praktisk at kontakte samtlige kontaktforældre på skolen.

Forældrenes ansvar 

Kontaktforældrenes overordnede opgaver er at 

  • byde nye forældre velkommen til klassen og introducere dem til samarbejdet mellem klassens forældre, 

  • være bindeled mellem klassens forældre og lærerteamet, 

  • formidle aktiviteter til forældrene og hjælpe med at arrangementer er jævnt fordelt på alle klassens forældre, 

  • tage referat af forældremødet, såfremt der er et ønske herom. Hunderupskolen er behjælpelig med at udsende referatet til alle klassens hjem. 

 

3) Forældrenes deltagelse i skolens liv og barnets skolegang 

Formål: 

  • Forældrenes deltagelse i barnets skolegang skal sikre, at Hunderupskolen og forældrene i samarbejde tager ansvar for det enkelte barns faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling. 

  • At sikre opbakning til skolen.

Mål: 

  • Alle forældre er engagerede i deres barns skolegang for at fremme barnets læring og trivsel. 

 

Skolens ansvar: 

  • Hunderupskolen tilstræber at planlægge undervisningen, så forældrenes involvering i deres barns læring i så høj grad som muligt bidrager til barnets faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling. 

  • Hunderupskolen skal sikre at forældrene er bevidste om, at deres deltagelse i barnets skolegang er vigtig for barnets læring og trivsel. 

  • Hunderupskolen skal sikre, at forældrene ved, hvordan de kan støtte deres barns læring i skolen bl.a. ved aktiviteter uden for skoletiden.

  • Klassens team tilstræber at planlægge sociale og faglige arrangementer og melde ud i god tid, så flest mulige forældre kan deltage. 

Forældrenes ansvar: 

  • Forældrene forventes at støtte deres barns læring i såvel skolen som i hjemmet. 

  • Forældrene sørger for, at deres barn møder undervisningsparat i skolen samt at barnet forstår vigtigheden af dette

  •  Forældre signalerer, at skolen er vigtig, samt at Hunderupskolens regler og almindelige normer for god opførsel skal følges og respekteres af både børn og voksne

  • Forældrene tilstræber at deltage i de faglige og sociale arrangementer på Hunderupskolen. 

  • Forældrene tilstræber at bidrage til et stærkt klasse- og forældrefællesskab

 

4) Forældremøder 

Formål: 

  • Forældremøder skal sikre, at Hunderupskolen og forældrene i samarbejde tager ansvar for den faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling i klassen. 

Mål: 

  • Forældremøderne sikrer et godt samarbejde og fællesskab mellem Hunderupskolen og forældre i klassen. 

  • Forældremøderne sikrer inddragelse af forældrene i drøftelse og løsning af faglige og trivselsmæssige problemer i klassen. 

  • Forældremøderne sikrer, at forældrene kender de overordnede planer for de faglige og sociale aktiviteter, der skal iværksættes i klassen. 

 

Skolens ansvar: 

  • Hunderupskolen tilstræber at afholde regelmæssige forældremøder, f.eks. to gange om året, og skolen er åben over for behovet for ekstraordinære forældremøder. 

  • Hunderupskolen sørger for, at der på møderne er plads til såvel information som dialog med og mellem forældrene. 

  • Hunderupskolen sørger for at inddrage klassens kontaktforældre i planlægning og gennemførelse af forældremøder, og sørger for at indkalde skolebestyrelse efter behov. 

  • Hunderupskolen indkalder i tilpas god tid til forældremøder og på tidspunkter, hvor forældrene har reel mulighed for at deltage. 

Forældrenes ansvar:

  • Forældrene bestræber sig på at deltage i alle forældremøder. 

  • Forældrene bestræber sig på at bidrage konstruktivt på forældremøderne, så klassens faglige og trivselsmæssige udvikling sikres. 

  • Klassens kontaktpersoner (kontaktforældre, klasseråd, e.l.) deltager som udgangspunkt i planlægning og gennemførelse af forældremøder.