Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

5. Princip om underretning af hjemmene om elevernes udbytte af undervisningen

Formål 

  • Underretning af hjemmet om elevens udbytte af undervisningen skal sikre forældrene løbende og fyldestgørende orientering om deres barns faglige og trivselsmæssige udvikling. 

  • Underretning af hjemmet om elevens udbytte af undervisningen skal sikre forældrene et grundlag for at bidrage til deres barns læring og trivsel. 

Mål 

Målet med skole-hjem-samtalerne er blandt andet, at: 

  • Elevens udbytte af undervisningen evalueres 

  • Drøfte hvordan eleven trives såvel i som uden for Hunderupskolen (evt. i SFO) 

  • Drøfte alle forhold om eleven, der har betydning for et harmonisk, udviklende og udbytterigt skoleforløb. 

  • Underretning af hjemmet om elevens udbytte af undervisningen er fyldestgørende og tilpasset forældrenes forskellige forudsætninger. 

  • Underretning af hjemmet om elevens udbytte af undervisningen hjælper Hunderupskolen og forældrene til sammen at forebygge og løse faglige og trivselsmæssige problemer. 

  • Meddelelsesbogen er en del af underretningen af hjemmet om elevens udbytte af undervisningen. Den giver forældrene og eleven et fyldestgørende billede af elevens faglige udbytte og trivsel. 

  • Meddelelsesbogen er med til at sikre, at alle elever udfordres i forhold til deres niveau. 

  • Meddelelsesbogen danner grundlag for skole-hjem-samtalen og indeholder aftaler mellem Hunderupskolen og forældrene om elevens udvikling. 

Skolens ansvar 

  • Sikre at der sker tilstrækkelig og konstruktive tilbagemeldinger på testresultater og lignede. 

  • Hunderupskolen afholder minimum ét årlig skole-hjem-arrangement 

  • Hunderupskolen tilstræber at give forældrene en løbende og fyldestgørende viden om elevens udvikling i alle fag hvert år. 

  • Hunderupskolen tilstræber at give forældrene viden om, hvordan de i hjemmet kan støtte deres barns læring. 

  • Hunderupskolen tilstræber, at meddelelsesbogen giver et fyldestgørende billede af den enkelte elevs faglige udbytte og trivsel samt af de konkrete mål, der sættes for elevens udvikling. 

  • Hunderupskolen tilstræber, at indholdet i meddelelsesbogen bygger på samtaler med eleven. 

Se i øvrigt princip 10 vedrørende meddelelsesbogen.

Forældrenes ansvar 

  • At deltage i de af Hunderupskolen indkaldte møder med og uden børn.

  • Forældrene tilstræber at have en løbende dialog med deres barn om barnets mål og udbytte af undervisningen. 

  • Forældrene følger efter bedste evne op på indgåede aftaler om, hvordan de skal støtte deres barns læring. 

Forældrene tilstræber at holde sig orienteret om indholdet i meddelelsesbogen.