Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

10. Princip for meddelelsesbogen

Formål

Meddelelsesbogen skal understøtte dialogen mellem skole og hjem om elevens faglige og alsidige udvikling og den efterfølgende opfølgning på dialogen.

Meddelelsesbogen skal sikre, at både elev, forældre og skole ved, hvad der er de væsentligste fokuspunkter og heraf følgende indsatser i elevens faglige og alsidige udvikling.

Meddelelsesbogen supplerer den øvrige dialog mellem elev, forældre og skole via Aula, skole-hjem-samtaler, elevsamtaler, forældremøder mv.

Mål

Meddelelsesbogen skal understøtte elevens oplevelse af mestring og bidrage til, at eleven får øje på egne styrker og potentialer.

Rammer for meddelelsesbogen

  • Meddelelsesbogen er digital og findes i easyIQ, den tilgås i Aula.

  • Meddelelsesbogen er tilgængelig forud for skole-hjemsamtaler og karaktergivning for forældre og elev.

  • Elev og forældre kan skrive kommentarer til fokuspunkter.

Meddelelsesbogens fokuspunkter

Meddelelsesbogens fokuspunkter er formuleret med afsæt i, hvordan skolen kan understøtte elevens faglige udvikling og trivsel. Fokuspunkter kan være såvel individuelle som fælles for en klasse eller en årgang. Fokuspunkter kan også være rettet mod det pædagogiske personale.

Et fokuspunkt i meddelelsesbogen indeholder i udgangspunktet:

  • Beskrivelse af fokuspunkt og indgåede aftaler om hvordan skole og hjem i fællesskab understøtter dette.

I skolens forståelse af elever med udfordringer indgår både generelle udfordringer som følge af fx særlige behov og mere periodiske udfordringer, fx mistrivsel eller kriser. Fokuspunkter i den forbindelse er primært rettet mod, hvordan undervisningsmiljøet og tilrettelæggelsen af undervisningen kan understøtte elevernes aktuelle behov.

Skolens ansvar

  • Fokuspunkter formuleres i et anerkendende sprog, hvor der er fokus på elevens ressourcer.

  • Foruden fokuspunkter for de enkelte elever formulerer skolen også fokuspunkter for klassefællesskabet og tiltag for hele klassen.

  • Skolen inddrager både elevens og forældrenes perspektiver i valg af fokuspunkter og beskrivelse af potentialer, indsatser og opfølgning.

Forældrenes ansvar

  • Forældrene bidrager i dialog med skolen til valg af fokuspunkter og med perspektiver på de valgte fokuspunkter.

  • Forældrene bestræber sig på at orientere skolen tidligt, hvis deres barn oplever udfordringer i skolen.