Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

1. Princip for undervisningens organisering

De formelle rammer 

Folkeskolelovens § 44, stk. 2, der opremser de lovpligtige principper, har undervisningens organisering som det første, og allerede her noteres der ni underpunkter til princippet, som er lovpligtigt at medtage. 

Formål 

Undervisningens organisering skal tilrettelægges således at, folkeskolens formålsparagraf opfyldes og disse delmål kan nås 

  • Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 

  • Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. 

  • Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis på skolen. 

 

1.1 Elevernes undervisningstimetal 

Hunderupskolen tilstræber, at undervisningstiden ikke væsentligt overskrider minimumstimetallet.

1.2 Skoledagens længde 

Hunderupskolen tilrettelægger elevernes skoledage, så undervisningen så vidt muligt tilpasses elevernes læring og alder på baggrund af gældende lovgivning.

1.3 Understøttende undervisning 

Den understøttende undervisning bidrager til, at eleverne får mulighed for at lære på forskellige måder.

Den understøttende undervisning tager i så høj grad som muligt udgangspunkt i elevens forudsætninger og behov og bidrager til et rigt læringsudbytte. 

1.4 Holddannelse

Hunderupskolen tilstræber at bruge holddannelse, når det kan fremme undervisningsdifferentiering, elevernes motivation og fællesskabet på Hunderupskolen. 

1.5 Åben Skole 

Den åbne skole kan, gennem samarbejde med det omgivende samfund, højne trivslen, motivationen, den faglige kvalitet og livsdueligheden for eleverne. 

Den åbne skole kan, gennem samarbejde, styrke den lokale sammenhængskraft og introducere eleverne til fritids- og fremtidsmuligheder. 

Aktiviteterne i samarbejdet er organiseret efter klare aftaler, ansvarsfordeling og med en høj sikkerhed for alle. 

1.6 Valgfag i udskolingen - Folkeskoleloven, § 9 

Valgfag skal sikre at eleverne opnår dannelse i de retninger, som den enkelte elev finder interesse for. 

Valgfag på 7. og 8. årgang indeholder de praktisk/musiske fag, der som udgangspunkt er 2-årige, og hvor eleverne skal aflægge prøve.
Det tilstræbes at skolen opretter alle 4 fag. 

Valgfag på 9 årgang:

  • Hunderupskolen tilstræber, at udbuddet af valgfag er alsidigt og tilgodeser, at eleverne udfordres både fagligt og kreativt. 

  • Hunderupskolen samarbejder med fx foreningsliv, ungdomsskoler og øvrige folkeskoler om udbuddet af valgfag. 

  • Hunderupskolen tager skolebestyrelsen med på råd, når skolens udbud af valgfag bestemmes. 

1.7 Supplerende undervisning og specialundervisning 

Formål 

Mål 

Hunderupskolen samarbejder med forældrene og eleven om tilrettelæggelsen af den supplerende undervisning og specialundervisningen. 

Skolens ansvar 

  • Hunderupskolen tilstræber at have den fornødne specialpædagogiske kompetence i personalegruppen til at specialundervisning kan gives på skolen til de elever, der fortsat er knyttet til en almindelig klasse. 

  • Hunderupskolen tilstræber, at personalet, der varetager den supplerende undervisning, lever op til de samme kvalifikationskrav, som gælder for specialundervisningen. [Specialundervisningsbekendtgørelsen, § 17] og [Folkeskoleloven, § 3a] 

  • Hunderupskolen tilstræber, at den samlede undervisningstid for elever, der får supplerende undervisning eller specialundervisning, ikke overstiger det fastsatte loft for den højeste samlede undervisningstid. [Specialundervisningsbekendtgørelsen, § 12] og [Folkeskoleloven, § 5, stk. 5]

1.8 Elevernes placering i klasser [Folkeskoleloven, § 25] 

Hunderupskolen tilstræber, at der på klassetrinnet dannes klasser med ligelig fordeling af eleverne i forhold til køn og kendte udfordringer. Der ses også på bopæl i skoledistriktet. 

Hunderupskolen samarbejder med de institutioner, der afleverer børn til skolen, om at danne sig indtryk af børnene med henblik på den bedst mulige klassedannelse. 

Hunderupskolen tilstræber at orientere og høre skolebestyrelsen og forældrene så tidligt som muligt, hvis elevtallet eller pædagogiske eller faglige forhold nødvendiggør nye klassedannelser. 

1.9 Kvalitet i skoledagen 

Hunderupskolen vil være en attraktiv arbejdsplads ved at prioritere høj trivsel og gode rammer for medarbejdere. 

Hunderupskolen tilstræber, at samtlige timer læses af kvalificerede medarbejdere. Herunder er der særligt fokus på, at vikarer er uddannede eller under uddannelse indenfor faget, ved længerevarende fravær.

Hunderupskolen har et fast vikarkorps, som varetager dækning af undervisningen ved de faste medarbejderes fravær.