Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

8. Princip om skolefritidsordningens virksomhed

De formelle rammer 

Hunderupskolen har en Skolefritidsordning, som er en integreret del af skolens samlede skoletilbud. SFO dækker til og med 3. klasse og SFO2 dækker 4. klasse. De forskellige tilbud og aktiviteter, som Skolefritidsordningen tilbyder, er for børn, som er tilmeldt Skolefritidsordningen. 

 

Formål 

Skolefritidsordningen skal være med til at skabe en tryg, meningsfuld og varieret dag for eleverne og styrke elevernes alsidige, sociale og personlige udvikling. 

 

Mål 

  • Skolefritidsordningen tilbyder aktiviteter, der balancerer hensynet til den samlede gruppe og den enkelte elevs behov. 

  • Skolefritidsordningen tilbyder eleverne varierede aktiviteter, der stimulerer nysgerrighed, leg og mulighed for fællesskab. 

  • Skolefritidsordningen tilbyder dagligt relevante udendørs aktiviteter og bevægelsesaktiviteter med opmærksomhed på at udnytte faciliteter og ressourcer i lokalområdet. 

  • Skolefritidsordningen samarbejder i relevant omfang med forældrene i forhold til det enkelte barn. 

  • Skolefritidsordningen giver børnene mulighed for at vælge frit mellem aktiviteter. 

Skolens ansvar 

  • Det er skoleledelsens ansvar, at der skabes et solidt samarbejde mellem personalet fra Skolefritidsordningen og skole, så der videndeles omkring det enkelte barn. 

  • Skolefritidsordningen skal sikre et så bredt udvalg af aktiviteter som muligt, så det enkelte barn bliver udfordret i deres egne interesser for derved at skabe en naturlig undren og nysgerrighed. 

  • Skolefritidsordningen udarbejder en plan for aktiviteterne og denne kommunikeres løbende til forældrene. 

  • Skolefritidsordningens personale deltager i skole-hjem-samtalerne. 

  • Skolefritidsordningen er en aktiv part i brobygningen mellem børnehave og skole. 

  • Personalet i skolefritidsordningen samarbejder med skolens øvrige personale om at sikre elevernes trivsel. 

  • Kommunikationen mellem skolefritidsordningen og hjemmene følger skolens princip for skole-hjem-samarbejde. 

Forældrenes ansvar 

Forældre, der bekymrer sig om forhold i skolefritidsordningen, henvender sig første omgang til skolefritidsordningens personale eller børneskolens afdelingsleder. Ved principielle spørgsmål henvender forældrene sig til skolebestyrelsen.