Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

9. Princip om anvendelse af digitale medier

De formelle rammer 

Hunderupskolen er en mobilfri skole. Det betyder, at mobiltelefonen kun anvendes til faglige og/eller pædagogiske formål. 

Mobilfri skole indebærer desuden, at hverken forældre, elever eller personale må anvende mobiltelefoner på skolens område i tidsrummet kl. 06:30 – 16:45.

Hunderupskolen arbejder med digital dannelse gennem etik, adfærd og rettigheder på nettet samt digitale muligheder og begrænsninger. 

Formål 

Hunderupskolen udvikler elevernes IT-kompetencer og digitale dannelse og har fokus på at give eleverne kompetencer til at begå sig på de sociale medier samt brugen af digitale medier generelt.

Digitale medier (herunder mobiltelefoner, tablets, computere, smartwatches) anvendes kun, når de har et fagligt og/eller pædagogisk formål. De digitale medier anvendes kun på en meningsfuld, lærende og udviklende måde for eleverne. 

Mål

  • Skolen tilbyder varierede undervisningsmetoder. Digitale medier anvendes med bevidsthed i undervisningen, så de benyttes, når det er smart, effektivt og læringsunderstøttende. 

  • Skolen ønsker at undgå uhensigtsmæssig eller krænkende kommunikation om eller til hinanden via digitale medier. 

 

Skolens ansvar 

  • Skoleledelsen har ansvar for, at personalet har grundlæggende viden om hvordan digitale medier bedst understøtter undervisningen og elevernes faglige og sociale udvikling. 

  • Skoleledelsen sørger for, at der er tydelige retningslinjer for anvendelse af digitale medier i timer, frikvarterer og SFO, som er gældende på tværs af årgange på hele skolen. 

  • Skolen har ansvar for, at retningslinjen for brugen af digitale medier kommunikeres på de årlige forældremøder.

  • Skolen skal understøtte, at brug af digitale medier ikke står i vejen for elevernes deltagelse i sociale og fysiske aktiviteter i frikvarterer og SFO. 

  • Skolen tilbyder forældrene information om, hvad der er vigtigt for sund digital dannelse hos børnene. 

  • Emnet ”Digital dannelse” sættes på dagsorden overfor både elever og forældre (allerede fra de mindste klasser). Emnerne tilpasses klassetrin og konkrete processer eller udfordringer. 

  • Anvendelse af indhold (spil, film mv.) på digitale medier, der anvendes ved fagligt og/eller pædagogisk formål, skal være i overensstemmelse med angivne aldersbegrænsninger. 

  • Skolen har ansvar for, at retningslinjen for brugen af digitale medier ligger tilgængelig på skolens hjemmeside.

  • Skolen kontakter elevens forældre, hvis eleven ikke overholder skolens retningslinjer for brugen af digitale medier.

Forældrenes ansvar 

  • Forældrene er medansvarlige for, at barnet overholder skolens retningslinjer vedrørende brugen af digitale medier, herunder at mobiltelefoner, computere, tablets, smartwatches kun anvendes ved et fagligt og/eller pædagogisk formål. 

  • Forældrene forventes at deltage aktivt i barnets digitale færden.

  • Forældrene samarbejder om at tage ansvar for de fællesskaber, som børnene indgår i. Dette gælder også fællesskaber på sociale medier. 

Elevernes ansvar 

  • Eleverne kommunikerer konstruktivt og hensynsfuldt med hinanden på de digitale medier.

  • Eleverne har ansvar for at overholde skolens retningslinjer vedrørende brugen af digitale medier, herunder at mobiltelefoner, computere, tablets, smartwatches mv. kun anvendes ved et fagligt og/eller pædagogisk formål. 

  • Anvendelse af indhold (spil, film mv.) på digitale medier, skal være i overensstemmelse med angivne aldersbegrænsninger.