Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

3. Princip om adgangen til at opfylde undervisningspligten ved at deltage i undervisningen i den kommunale musikskole eller ved eliteidrætsudøvelse i en idrætsforening, jf. § 33, stk. 9.

De formelle rammer 

Folkeskoleloven angiver i § 33, stk. 9: ”Efter anmodning fra forældrene, jf. § 54, kan skolens leder tillade, at en elev i begrænset omfang opfylder sin undervisningspligt ved at deltage i undervisning i en kommunal eller statsligt støttet musikskole eller ved eliteidrætsudøvelse i en idrætsforening.” Og i § 44, stk. 2, at ”Skolebestyrelsen fastsætter principper for skolens virksomhed, herunder om […] 2) adgangen til at opfylde undervisningspligten ved at deltage i undervisningen i den kommunale musikskole eller ved eliteidrætsudøvelse i en idrætsforening, jf. § 33, stk. 9.” 

Formål 

Elever med særlige talenter indenfor musik eller idræt (der går på en kommunalt eller statsligt støttet musikskole eller træner idræt målrettet mod og med potentiale til at deltage i sit specialforbunds bedste række inden for sin aldersgruppe på regionalt eller højere niveau), skal have mulighed for at dygtiggøre sig og udfolde talent inden for disse områder og samtidig følge undervisningspligten på Hunderupskolen.

Skolens ansvar 

  • Skolen giver som udgangspunkt tilladelse til alle elever, der går på en kommunalt eller statsligt støttet musikskole eller træner idræt målrettet mod og med potentiale til at deltage i sit specialforbunds bedste række inden for sin aldersgruppe på regionalt eller højere niveau. 

  • Det er skolens leder, der tager stilling til, om en elev kan opfylde dele af sin undervisningspligt via eliteidræt, og i givet fald, i hvilken del af skoledagen det vil være mest hensigtsmæssigt. 

  • Skolen sørger for, at der indgås en aftale mellem forældre og relevant personale, som støtter elevens mulighed for at følge med i skolearbejdet, så fritagelsen fra den almindelige undervisning så vidt muligt ikke får faglige eller sociale konsekvenser. 

  • Skolen, eleven og forældrene evaluerer fritagelsen i fællesskab mindst en gang årligt, eller når skole, elev eller forældre finder anledning til det. 

 

Forældrenes ansvar 

  • Forældrene har det primære ansvar for at eleven er i stand til at følge med i skolearbejdet. 

  • Forældrene søger det bedst mulige samarbejde med skolens personale om at sikre, at eleven kan følge med i skolearbejdet. 

  • Forældrenes henvendelse om fritagelse til eliteidræt bør vedlægges dokumentation for elevens sportslige engagement i en idrætsforening. 

 

Elevens ansvar 

  • Eleven har ansvar for at følge med i skolearbejdet.